Drs. Mark Eertink ResMa student Assyriologie aan de universiteit Leiden Het schrijversonderwijs in het oude Mesopotamië is goed bekend door een overvloed aan spijkerschriftteksten. We kennen zowel de daadwerkelijke huiswerkopdrachten van de leerlingen, als schoolliteratuur die vertelt over hun dagelijkse activiteiten. De meeste bronnen komen uit de Oud Babylonische periode (ca. 1900–1600 v. Chr.), maar[…]
Leidse Papyrologielezing 2025
De Leidse Papyrologielezing wordt dit jaar gehouden door Cisca Hoogendijk, gepensioneerd Grieks papyroloog. Ze vertelt over veranderingen in de Egyptische eetcultuur, in de periode nadat de Grieken het land hadden veroverd. Wat is er in papyri te vinden over het eten van vlees, vis, fruit en groente, of over feestmaaltijden van rijke mensen? Ook het[…]
Kopten en hun Oosters-Christelijke cultuur: unieke muziek en iconen
Dr. Magdalena Kuhn Koptoloog en musicus Muziek is een belangrijk onderdeel in Oosterse christelijke rituelen en de wijze waarop de liturgische gezangen voorgedragen werden in verschillende muziekculturen kent grote verschillen. De presentatie van gezangen wordt beïnvloed door taal, land, soms een dogma en vaak in grote mate door de betreffende volksmuziek. De ene cultuur heeft[…]
Homerus en het Oude Nabije Oosten
Dr. Ruwan van de Iest Docent Koinè en Nieuwtestamentisch Grieks, Rijksuniversiteit Groningen Sinds de oudheid gelden de werken van Homerus al als standaard voor de Griekse taal en cultuur. Kinderen op Griekse scholen moesten deze teksten lezen, om zich zo de Griekse taal eigen te maken en te leren wat het betekende om Griek te[…]
Schooloefeningen uit het Oude Egypte
Dr. Judith Jurjens Promovenda Egyptologie, Universiteit Leiden Het beroep van schrijver stond in hoog aanzien in het Oude Egypte. Maar om schrijver te kunnen worden, moest je natuurlijk eerst leren lezen en schrijven. Hoe ging dat in zijn werk in het oude Egypte? Hoe zagen scholen eruit? Welke methodes paste de leraar toe om de[…]