Lezingen per afdeling:
Amersfoort | Amsterdam | Apeldoorn | Den Bosch | Dordrecht | Groningen/Friesland | Haarlem | Leiden/Den Haag | Leuven | Maastricht | Rotterdam | Twente | Zutphen/Deventer/Arnhem
Drs. Elsbeth Rooker
Egyptoloog/specialist antieke godsdiensten
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, hebben de oude Egyptenaren een redelijk realistische visie op de dood. In spreuk 154 uit het Dodenboek doen ze onomwonden uit de doeken hoe een lichaam dat niet wordt geprepareerd na de dood uiteenvalt, hoe het opzwelt, de botten verweken en het vlees vergaat tot een stinkende massa. De idee achter deze spreuk is dat de dode hoopt het lichaam tegen ontbinding te beschermen en zo te zorgen dat het niet ten prooi valt aan de wormen. Maar het is niet alleen dat, ze hebben veel meer angsten. Ze zien de dood als een moment waarop alle sociale banden worden doorgesneden en een enorme eenzaamheid zich van de mens meester maakt. Het is ook de angst om buiten de schepping te geraken waar de zonnegod je niet meer kan roepen. Of het duister dat je te wachten staat en je nooit meer het zonlicht kan zien. Deze lezing gaat over hoe ze over de dood dachten. Het gaat niet over de graven of de rituelen, maar juist over datgene dat mensen in alle tijden en culturen verbindt, de diepgewortelde angst voor de dood.
Prof. dr. Paul Sanders
Hoogleraar Oude Testament aan de Protestantse Theologische Universiteit
In de jaren vijftig van de vorige eeuw verscheen een boek over de archeologie van Israël/Palestina dat al snel heel populair werd: De bijbel heeft toch gelijk van Werner Keller. Wetenschappers stelden terecht kritische vragen. Inmiddels zijn er in Israël/Palestina veel nieuwe vondsten gedaan. Sommige daarvan zijn met veel tamtam besproken, ook in de serieuze pers. Hoeveel bewijzen de vondsten? Wordt hun belang overdreven of misschien juist onderschat? Deze lezing gaat zo veel mogelijk in op de nieuwste ontwikkelingen.
Dr. Judith Jurjens
Promovenda Egyptologie, Universiteit Leiden
Het beroep van schrijver stond in hoog aanzien in het Oude Egypte. Maar om schrijver te kunnen worden, moest je natuurlijk eerst leren lezen en schrijven. Hoe ging dat in zijn werk in het oude Egypte? Hoe zagen scholen eruit? Welke methodes paste de leraar toe om de kinderen te onderwijzen en te motiveren hun werk te doen? Deze en andere vragen zullen aan bod komen in de lezing. Centraal staat het werk van de schoolkinderen zelf. Aan de hand van tal van voorbeelden van duizenden jaren oude schooloefeningen, zullen we een beeld krijgen van het onderwijs in het oude Egypte.